در مبحث سئو یک بخشی داریم در رابطه با شناخت سایت رقیب ها، که مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم ، و از آنجایی که تمامی سایت ها در هر زمان و هر مکانی به روی همه باز است میتوانیم از این خصوصیت برای سایت خودمون استفاده کنیم .
برای تعامل گرفتن با کاربران و رشد سایت ها حتما باید در صفحه اول گوگل بالا بیایید که بازار سئو همیشه داغ بوده و باید یک سر و گردن از همه بالا تر باشید این به معنای کپی کردن از سایت های دیگر نیست که نکته بسیار مهمی است به هیچ وجه نباید کپی کنید . در شناخت سایت رقبا تکنیک هایی که رقبای شما انجام می دهند را شناسایی کنین و علاوه بر تکنیک های خودتان در سایت ، آنها را هم انجام دهید.
در ادامه 5 اقدام اصلی در شناخت سایت رقیب را نام میبریم و هر کدام را توضیح میدهیم ، پس با ما همراه باشید.
شناخت سایت رقیب با کلمات کلیدی
برای شناخت سایت رقیب ها میتوانید با یک سرچ کوچک در گوگل شناسایی کنید ، یعنی کلمات کلیدی خودتان را سرچ کنید بعد سایت هایی که رتبه های اول گوگل را دارند رقیب شما محسوب می شوند.
بعد از شناخت رقیب نوبت به پیدا کردن کلمات کلیدی ای است که بیشتر در سایتشان استفاده کرده اند که میتوانید با استفاده از ابزار های رایگان و پولی به راحتی پیدا کنید که پیشنهاد ما به شما سایت www.webconfs.com می باشد ، شما میتوانید در قسمت SEO tools تمامی کلمات کلیدی رقیبتان پیدا کنید.
بررسی شکل ظاهری سایت
یکی از نکات مهم در سئو شکل ظاهری و کاربر پسند بودن می باشد ، بسیاری از طراحی سایت ها را میبینیم که تا وارد سایت میشویم ظاهر خوبی ندارد و حتی اگه محتوا ارزشمندی هم داشته باشد چون در دید اول کاربر خودشو از دست داده و بدون اینکه از بقیه قسمت های سایت دیدن کنه سریع دکمه خروج را میزند و یک امتیاز خیلی بدی در سئو سایت به وجود می آید.
حتما برای قرار گیری در رتبه های خوب باید یک پله بالاتر از رقیبمون باشیم و ظاهر سایت در قدم اول بسیار مهم است.
پیدا کردن محتوا ارزشمند
در بررسی محتوا رقیب باید به نکاتی دقت داشته باشیم ، باید ببینیم محتوا رقیب عکس داره ، اگه عکس داره آیا کیفیت خوبی داره و وقتی میبینیم که آخرین محتوایی که گذاشتن ، دیروز بوده و محتوا قبلی پریروز بوده میفهمیم که رقیب ما سرمایه گذاری خوبی در سایت خود کرده و رقیب جدی ای برای ما است ، در این صورت باید بهتری عمل کنیم و دنبال کلمات کلیدی بهتری باشیم و محتوایی که تولید میکنیم بسیار ارزشمند باشه .
بعضی از مواقع می بینیم رقیب ما صد محتوا تولید کرده و فکر میکنیم که حتما ما هم باید صد مقاله تولید کنیم ، این طرز فکر کاملا اشتباهه گوگل نمیاد ببینه که سایت ها چه تعداد محتوا تولید کرده اند برای گوگل محتوا هدفمند و ارزشمند مهمه و همیشه در تولید محتوا باید از خودمون سوال کنیم که آیا این محتوا هدفش چیه و چه مشکلی را قراره حل کند.
نکته مهم : در این مقاله اصلا قصد ما آموزش تخریب و زمین زدن رقیب نیست و هدف اصلی ما درس گرفتن از اشتباهات دیگران و استفاده درست آن در سایت خودمان است.
سیگنال های شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی بسیار در سئو سایت تاثیر دارند ، و به راحتی میتوانیم کاربران را از شبکه های اجتماعی به سایت خودمان منتقل کنیم و سیگنال های خوبی دریافت میکنیم ، اگه بتوانیم بهتر از رقیبمون در شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشیم و برند خودمون را بهتر در دید کاربران قرار دهیم گام بلندی برای پیشرفت سایتمان برداشته ایم .
پس حتما فعالیت در شبکه های اجتماعی را از دست ندهید و به درستی میتونین از آنها استفاده کنید.
بررسی لینک های داخلی و خارجی سایت رقیب
در ابتدا میخواهیم یک تعریف کلی از لینک های داخلی داشته باشیم، به لینک هایی که از یک صفحه به صفحه ی دیگر همان دامنه میدهیم لینک داخلی می گوییم ، هدف اصلی از این لینک ها ، تعامل بیشتر کاربران و جابه جایی آسان بین صفحات همان سایت است. و نکته ای که باید بگیم این است که در ثبت لینک داخلی نباید لینک اشتباه یا غلط املائی داشته باشیم که صفحه مورد نظر خطا دهد و نمره منفی سئو بگیریم.
برعکس لینک داخلی ، به لینک هایی که از یک دامنه به دامنه ی دیگر می دهیم لینک خارجی (back link) گفته می شود. که اگر به درستی انجام شود در پیشرفت سایت بسیار موثر واقع می شود.
در شناخت سایت رقیب باید لینک های داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار دهیم که ببنیم آیا در لینک سازی داخلی قدرتمند ظاهر شده؟ لینک ها به درستی به هدف ارجاع شده و خطایی نداشته ؟ در این صورت در سایت خودمان میتوانیم لینک سازی بهتر و دقیق تری انجام دهیم.
در بررسی لینک های خارجی بررسی میکنیم که رقیبمان از چه سایت هایی لینک گرفته و آن سایت ها چقدر اعتبار دارند و آیا از سایت های اسپم هم لینک گرفته که ما میتوانیم این بررسی ها را انجام دهیم و استراتژی هدفمندی برای لینک سازی سایتمان در نظر بگیریم.